התנהלות רה"מ פוגעת פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובתפקוד משרדי הממשלה: התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד רה"מ נתניהו בדרישה כי יוותר על תיקי הממשלה שבידיו
התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ג'), באמצעות עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור וזהר אלטמן-רפאל, עתירה לבג"ץ נגד רה"מ בנימין נתניהו, בדרישה כי יסביר מדוע אינו מוותר על תיקי הממשלה שבידיו. "בשל העומס הכבד המוטל על כתפי רה"מ ומונע ממנו לבצע את תפקידו באופן המיטבי, בשל ריבוי משרדי הממשלה בראשם עומד רה"מ וחשיבותם הרבה ובשל המצב הביטחוני הרגיש בו נמצאת ישראל – רה"מ המכהן במקביל גם כשר החוץ, הבריאות, הביטחון והעלייה והקליטה הוא מצב בלתי סביר באופן קיצוני"
בשבועות האחרונים מכהן רה"מ נתניהו בתפקיד שר הביטחון, שר החוץ, שר הבריאות ומ"מ שר העלייה והקליטה. לאחר שנכנס לתפקידו כשר הביטחון, התבטאו רה"מ וגורמים בסביבתו באומרם כי "בימים הקרובים" יפרוש רה"מ מתפקידו במשרד החוץ ויעבירו לשר אחר, וכן ימנה שר למשרד העלייה והקליטה. למרות שחלפו יותר מ-3 שבועות, רה"מ טרם מינה שרים למשרד החוץ והעלייה והקליטה, ונותר לאחוז בארבעת התיקים כולם. התנועה פנתה אל רה"מ מספר פעמים, וציינה כי מצב בו רה"מ מכהן כשר ב-4 משרדים שונים, בנוסף לתפקידו כרה"מ וכעומד בראש משרד רה"מ מוביל לפגיעה ממשית הן בהתנהלות המשרדים בראשם הוא עומד והן ביכולתו להיות מעורב בפעילות המשרד ובהתוויות המדיניות. למרות הפניות, טרם קיבלנו מענה.
מצב העניינים בו מחזיק רה"מ במספר רב כל כך של תיקים חשובים פוגע פגיעה קשה בעקרונות היסוד הדמוקרטיים עליהם מושתת מדינת ישראל, פוגע פגיעה אנושה בתפקוד המשרדים השונים עליהם מופקד ראש הממשלה וביכולתם להעניק לציבור את השירות המיטבי, פוגע פגיעה קשה ביכולת המשילות של הממשלה וביכולתה להוביל מדיניות, פוגע פגיעה קשה באמון הציבור ובאינטרס הציבורי במובנו הרחב ואינו סביר באופן קיצוני.
בנסיבות בהם שניים מהמשרדים בהם מחזיק רה"מ הם משרד הביטחון ומשרד החוץ, בזמן שישראל נמצאת במציאות ביטחונית מעורערת ותוך כדי ניהול מבצע צבאי בצפון, וכן בזמן שמתגברים הקולות לפיהם משרד החוץ אינו מתפקד כראוי ועל סף קריסה – מתגבר חוסר הסבירות ועלול לעלות לכדי חוסר סמכות של ממש.
כשרה"מ לא יכול להקדיש את מלוא תשומת לבו, את זמנו ומשאביו לטובת קידום המשרד עליו הוא ממונה, סוגיות מהותיות לא יכולות להיות מטופלות ומקודמות באופן מלא וראוי. מי שישלם את המחיר הוא בהכרח הציבור, שנמנעת ממנו האפשרות ליהנות ממקסימום השירותים שהמשרד עשוי היה לספק לו, לו עמד בראשו שר הפנוי לחלוטין לעבודת המשרד.
בשל כך, ולאור כמות המשרדים בראשם עומד רה"מ ובייחוד לאור חשיבותם והיקפי העבודה הנדרשים בהם, לא ייתכן שרה"מ יוסיף לכהן כשר במשרדים אלו ונדרשת התערבותו הדחופה של בית המשפט.