• פוסטים
  • בחירות 2019 החוזרות: סאגה שלא נגמרת

בחירות 2019 החוזרות: סאגה שלא נגמרת

בחירות
פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ

לראשונה בתולדות מדינת ישראל, הכנסת התפזרה כחודש וחצי בלבד אחרי שנבחרה.

עפ"י החוק, לאחר הבחירות ראשי הסיעות בכנסת ממליצים לנשיא המדינה על מועמד מבין חברי הכנסת להטיל עליו את מלאכת הקמת הממשלה החדשה והרכבת קואליציה בת 61 חברי כנסת לפחות שתתמוך בממשלה. הנשיא מטיל את המשימה על המועמד שקיבל את מירב ההמלצות ושנראה שיש לו הסיכוי הגבוה ביותר להצליח להרכיב ממשלה. לרשות המועמד שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא עומדים 28 יום לטובת המשימה, ואם לאחר שהם חלפו הוא טרם הצליח להרכיב ממשלה – הנשיא יכול לתת הארכה של 14 ימים נוספים. אם גם לאחר הארכה זו חבר הכנסת שהוטלה עליו המשימה לא מצליח להרכיב ממשלה – על הנשיא להטיל את המשימה על חבר כנסת אחר.

לאחר הבחירות לכנסת ה-21 הטיל נשיא המדינה את משימת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר 28 יום, לא הצליח נתניהו להרכיב ממשלה וקיבל מהנשיא ארכה של 14 יום נספים. גם לאחר 14 יום אלה הוא לא הצליח במשימה. עפ"י החוק, בשלב זה אמור היה הנשיא להטיל את המשימה על חבר כנסת אחר – אולם בשעת לילה מאוחרת, עם פקיעת המנדט של נתניהו – הצביעה הכנסת על פיזורה. רוב חברי הכנסת הצביעו בעד והכנסת התפזרה – בצעד חסר תקדים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי הכנסת והפצירה בהם שלא לפזר את הכנסת שרק נבחרה, ולאפשר למהלך החוקי להתבצע – הטלת משימת הקמת הממשלה ע"י הנשיא על חבר כנסת אחר.

פיזור הכנסת שרק נבחרה, בלי לאפשר הקמת ממשלה כפי שמורה החוק, מהווה פגיעה קשה באמון הציבור, בהליך הדמוקרטי וכן במהלך של בזבוז כספים שעפ"י ההערכות יעלו למשק כ-2.5 מיליארד ₪.

אם אי-ההצלחה להקים ממשלה לא מספיקה, ופיזור כנסת שזה עתה לא נבחרה לא מספיקה – גם כאן הסאגה לא נגמרה. מספר שבועות לאחר פיזור הכנסת פורסם בתקשורת שישנה יוזמה לביטול פיזור הכנסת. היוזמה הזו, אם הייתה עוברת, הייתה מהווה תקדים נוסף – ביטול בחירות במדינת ישראל.

הנקודה המשפטית לא הובהרה די צרכה וכלל לא היה ברור אם הדבר אפשרי מבחינה חוקית וחוקתית. נראה שהדבר לא ממש הפריע למספר חברי כנסת, ובהם אף יו"ר הכנסת עצמו – לתמוך ביוזמה. מדובר בחברי כנסת שבעצמם הצביעו בעד פיזור הכנסת – ולפתע גילו שהם בעצם נגד הפיזור.

אנחנו בתנועה לאיכות השלטון הבהרנו לחברי הכנסת שאם אכן יצליחו לבטל את פיזור הכנסת – המנדט להקמת הממשלה חייב להיות מוטל ע"י הנשיא על חבר כנסת שלא כשל במשימת הרכבת הממשלה – כלומר חבר כנסת שאינו בנימין נתניהו.

כל הסאגה נראית כאילו היא לקוחה ממערכון. חברי הכנסת הפכו את ההליך הדמוקרטי לבדיחה, ויתרו לחלוטין על אמון הציבור והאינטרס הציבורי, לא נרתעו מלבזבז כספים רבים ללא צורך – והכל מצרכים פוליטיים ואישיים צרים בלבד, בלי לספור את הציבור שהכניס אותם לכנסת.

דורשים לחקור את השחיתות בצוללות!

איך יכול להיות שאותו אדם שאמון על המדינה, לא דואג לביטחון של המדינה? הגיע הזמן לחשוף את הקשר של רה״מ לשעבר נתניהו לפרשה, שבאופן תמוה ביותר הוכרז כבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה שהוא “לא חשוד” – למרות שאחר כך נחשפנו לפרטים רבים שמשנים את התמונה. אנחנו דורשים משופטי בג״ץ: אל תתנו לפרשת שחיתות חמורה כזו להיעלם בלי חקירה מקיפה וכוללת. חתמו עכשיו על העצומה!

דורשים שרים נקיי כפיים עכשיו!

למה לרופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, שופטים, פסיכולוגים ואפילו לחברי כנסת יש קובץ של כללי אתיקה מחייבים – אבל לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים אין? הגיע הזמן שהממשלה הנוכחי תחיל על עצמה ועל הממשלות העתידיות כללי אתיקה ותשיב את אמון הציבור בנבחריו!

תכנית ״זמן איכות״ – אירועי התנועה

מוזמנים/ות לקחת חלק פרויקט מפגשי תוכן והעשרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: הרצאות, סיורים, מפגשים ואירועים מיוחדים נוספים.

הצעת חוק – נאשמים מחוץ לפוליטיקה!

מגיע לנו נבחרי ציבור ישרים ונקיי כפיים, שלא סרחו, מעדו או פשעו. החל משרים וסגני שרים ועד לנשיא ולראש הממשלה – על כולם מוטלת החובה לייצג את הציבור ללא אות קלון ומבלי שכתב אישום מכתים את עברם. הצטרפו אלינו לדרישה מחברי הכנסת – קדמו את הצעת החוק שתמנע מאלה עם עבר פלילי לייצג את הציבור.

קטלוג פעילויות חינוכיות לשנת 2021/22

אנשי ונשות חינוך? זה הזמן להזמין הרצאה מטעם התנועה לאיכות השלטון לקראת שנת הלימודים הקרובה! אנו מציעים מגוון הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך לאקטיביזם ולערכי הדמוקרטיה. זו דרכנו להוביל שינוי חברתי משמעותי ורחב על ידי יצירת דור של צעירים שיהפכו בבוא העת לאזרחים משפיעים ומובילי דעה.

הצטרפו כחברי וחברות התנועה לאיכות השלטון

בואו להיות חלק משינוי חברתי, להשפיע על החברה ולהתנדב בתנועה, עזרו לנו להגיש עתירות לבג״ץ ולהגן על חושפי השחיתות, סייעו לנו להישאר עצמאיים ובלתי-תלויים. להם יש את הטייקונים? לנו יש את הגב שלכם ושלכן!

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ לעדכוני איכות השלטון

בואו לקבל עדכונים חשובים בזמן אמת ולפני כולם...

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד