• פוסטים
  • פרשת החלפת מנכ"לית משרד המשפטים

פרשת החלפת מנכ"לית משרד המשפטים

Palmor 1140x500
פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ

בקיץ 2019 התמנה ח"כ אמיר אוחנה לשר משפטים במסגרת ממשלת המעבר הזמנית. השר אוחנה בחר להדיח את מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, ולמנות במקומה מנכ"ל חדש – עו"ד אופיר כהן. למעשה יש כאן בעייתיות כפולה: ראשית קבלת החלטה של החלפת מנכ"לית מקצועית ע"י שר בממשלת מעבר – שלא אמור לבצע שינויים מרחיקי לכת אלא רק לשמור על הקיים; ושנית מינויו של מועמד שלא נראה שיש לו את הניסיון הרלוונטי – מה שעורר אצל רבים חשש שהמינוי נעשה מתוך שיקולים זרים.

הדחת המנכ"לית פלמור

המנכ"לית היוצאת, אמי פלמור, כיהנה יותר מ-23 שנים במשרד המשפטים כעובדת ציבור מקצועית, ללא כל שיוך פוליטי או מפלגתי. בחמש השנים האחרונות היא כיהנה כמנכ"לית המשרד, מינויה היה מינוי מקצועי לחלוטין, והיא כיהנה תחת שתי שרות שונות – ציפי לבני ואיילת שקד. שתיהן העריכו מאוד את עבודתה – מה שמעיד עוד יותר על כך שמינויה היה מקצועי ולא פוליטי.

השר אוחנה מונה כשר זמני, רק עד הקמת ממשלה חדשה אחרי הבחירות. המינוי נעשה במסגרת ממשלת המעבר והסמכויות שניתנות איתו מצומצמות ביותר – הוא נועד אך ורק לשמור על הקיים עד למינוי שר קבוע. אין לשר כזה שום סמכות לקדם יוזמות במשרד או מדיניות ארוכת טווח (ומן הסתם גם אין לו זמן לכך). סמכויותיו מצומצמות ביותר וחלות עליו מגבלות רבות – כפי שברור גם מהחוק וגם מהפסיקה. אבל מדובר אף ביותר מזה – אוחנה הוא לא רק שר בממשלת מעבר. הוא שר שהמינוי שלו נעשה באופן חריג ביותר וכלל לא אושר ע"י הכנסת. מינויו של אוחנה אושר רק ע"י הממשלה, שהיא ממשלת מעבר – וגם זה בסבב טלפונים.

בנוסף לכל זה, עפ"י פרסומים, נציב שירות המדינה לא ידע בכלל על הדחתה של פלמור בזמן אמת, ושמע על כך רק אחרי ההדחה, מהתקשורת. כלומר, לפי הפרסומים נראה שהשר אוחנה בחר להתעלם מחובתו להתייעץ עם הנציב ולקבל את אישורו למינוי.

מינוי עו"ד כהן

בהמשך להדחת המנכ"לית פלמור, החליט אוחנה למנות את עו"ד אופיר כהן במקומה. מינוי מנכ"ל משרד דורש אישור של ועדת המינויים.

על פי הנחיות היועמ"ש, על מנת לאשר החלפת מנכ"ל בתקופת בחירות צריך להיווצר מצב חריג ביותר בו השתכנע נציב שירות המדינה כי אין מנוס מהחלפת המנכ"ל לשם תפקודו התקין של המשרד – שוב, מתוך ההיגיון ששר בממשלת מעבר לא אמור להתוות מדיניות ארוכת טווח, אלא רק לשמור על הקיים עד למינוי שר קבוע.

בנוסף לכל זה, עו"ד כהן, אותו רוצה למנות אוחנה, אינו מגיע מהשירות הציבורי, איננו משפטן בכיר, איננו מנכ"ל מקצועי ולא נראה שיש לו את הניסיון הרלוונטי לניהול מערכת עצומה כמו משרד המשפטים. מינוי כזה בכל מקרה יכול לעורר סימני שאלה – והוא בוודאי מעורר סימני שאלה בסיטואציה הנוכחית. למנכ"ל שייכנס ייקח לא מעט זמן ללמוד את התפקיד– ובוודאי לא יישאר לו זמן בתפקיד לסייע לשר לקדם את המשרד. אין כל היגיון באישור מינוי של מנכ"ל חיצוני שלא הגיע משירות המדינה ושאיננו משפטן בכיר בעל יכולות ניהול מופתיות, לזמן כל-כך קצר. ואם כל זה לא מספיק, בתקשורת פורסם שעו"ד כהן הוא בכלל מקורב של אוחנה שלמד יחד איתו במכללה.

השר אוחנה לא תיאר שום מהלכים שנקט כדי לאתר מישהו עם ניסיון רלוונטי לתפקיד, מתוך שירות המדינה או משרד המשפטים. ההחלטה החריגה של השר – נעשתה בלי שום נימוקים מספיקים או משכנעים.

בנוסף לכל, גם התזמון של כל המהלך הוא בעייתי ומעורר לא מעט סימני שאלה – רגע לפני סיום כהונתו של פרקליט המדינה, כשמנכ"ל משרד המשפטים אמור להיות בוועדה לבחירת המועמדים לפרקליט החדש – שיהיה מופקד על מיצוי הדין בפרשות ראש הממשלה.

מהלכי התנועה לאיכות השלטון

עם פרסום דבר הדחתה של פלמור, אנחנו בתנועה פנינו לשר אוחנה ודרשנו ממנו לחזור בו מההחלטה. השר התעלם מהפנייה, ואנחנו עתרנו לבג"צ בדרישה לביטול ההדחה.

בהמשך, שלחה המדינה עדכון במסגרת העתירה, לפיו ועדת החריגים בנציבות שירות המדינה החליטה לאשר את מינויו של עו"ד כהן ושוועדת המינויים תתכנס כדי לבחון את המינוי. בעקבות כך, פנינו לוועדת המינויים בדרישה שלא לאשר המינוי.

דורשים לחקור את השחיתות בצוללות!

איך יכול להיות שאותו אדם שאמון על המדינה, לא דואג לביטחון של המדינה? הגיע הזמן לחשוף את הקשר של רה״מ לשעבר נתניהו לפרשה, שבאופן תמוה ביותר הוכרז כבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה שהוא “לא חשוד” – למרות שאחר כך נחשפנו לפרטים רבים שמשנים את התמונה. אנחנו דורשים משופטי בג״ץ: אל תתנו לפרשת שחיתות חמורה כזו להיעלם בלי חקירה מקיפה וכוללת. חתמו עכשיו על העצומה!

דורשים שרים נקיי כפיים עכשיו!

למה לרופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, שופטים, פסיכולוגים ואפילו לחברי כנסת יש קובץ של כללי אתיקה מחייבים – אבל לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים אין? הגיע הזמן שהממשלה הנוכחי תחיל על עצמה ועל הממשלות העתידיות כללי אתיקה ותשיב את אמון הציבור בנבחריו!

תכנית ״זמן איכות״ – אירועי התנועה

מוזמנים/ות לקחת חלק פרויקט מפגשי תוכן והעשרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: הרצאות, סיורים, מפגשים ואירועים מיוחדים נוספים.

הצעת חוק – נאשמים מחוץ לפוליטיקה!

מגיע לנו נבחרי ציבור ישרים ונקיי כפיים, שלא סרחו, מעדו או פשעו. החל משרים וסגני שרים ועד לנשיא ולראש הממשלה – על כולם מוטלת החובה לייצג את הציבור ללא אות קלון ומבלי שכתב אישום מכתים את עברם. הצטרפו אלינו לדרישה מחברי הכנסת – קדמו את הצעת החוק שתמנע מאלה עם עבר פלילי לייצג את הציבור.

קטלוג פעילויות חינוכיות לשנת 2021/22

אנשי ונשות חינוך? זה הזמן להזמין הרצאה מטעם התנועה לאיכות השלטון לקראת שנת הלימודים הקרובה! אנו מציעים מגוון הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך לאקטיביזם ולערכי הדמוקרטיה. זו דרכנו להוביל שינוי חברתי משמעותי ורחב על ידי יצירת דור של צעירים שיהפכו בבוא העת לאזרחים משפיעים ומובילי דעה.

הצטרפו כחברי וחברות התנועה לאיכות השלטון

בואו להיות חלק משינוי חברתי, להשפיע על החברה ולהתנדב בתנועה, עזרו לנו להגיש עתירות לבג״ץ ולהגן על חושפי השחיתות, סייעו לנו להישאר עצמאיים ובלתי-תלויים. להם יש את הטייקונים? לנו יש את הגב שלכם ושלכן!

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ לעדכוני איכות השלטון

בואו לקבל עדכונים חשובים בזמן אמת ולפני כולם...

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד