• מי אנחנו
    • אודות
    • 31 הישגים
    • ועד מנהל
    • תקנונים
      • קוד אתי
      • תקנון הארגון
      • תקנון ועדת אבירי איכות השלטון
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
  • מה חדש?
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • סיכום שנתי – 2020
    • אירועי ״זמן איכות״
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2020
      • אבירי איכות השלטון 2019
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • הליכים משפטיים
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • השחיתות בצוללות: הסיפור המלא
    • המדריך לחושף השחיתות
    • ארכיון התנועה
  • צרו קשר
    • צרו קשר
    • פנייה למחלקה המשפטית
    • הזמנת חוג בית
    • הזמנת פעילות חינוכית
    • עדכוני איכות השלטון בווטסאפ
  • תמכו בנו
    • הצטרפו לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • Donate
  • En
תפריט
  • מי אנחנו
    • אודות
    • 31 הישגים
    • ועד מנהל
    • תקנונים
      • קוד אתי
      • תקנון הארגון
      • תקנון ועדת אבירי איכות השלטון
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
  • מה חדש?
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • סיכום שנתי – 2020
    • אירועי ״זמן איכות״
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2020
      • אבירי איכות השלטון 2019
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • הליכים משפטיים
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • השחיתות בצוללות: הסיפור המלא
    • המדריך לחושף השחיתות
    • ארכיון התנועה
  • צרו קשר
    • צרו קשר
    • פנייה למחלקה המשפטית
    • הזמנת חוג בית
    • הזמנת פעילות חינוכית
    • עדכוני איכות השלטון בווטסאפ
  • תמכו בנו
    • הצטרפו לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • Donate
  • En
חיפוש
Close this search box.
Facebook-f Twitter Youtube Telegram Instagram Whatsapp
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: יש להורות לכנסת לבחור נציג מהאופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים
ראשי » הודעות לעיתונות » התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: יש להורות לכנסת לבחור נציג מהאופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: יש להורות לכנסת לבחור נציג מהאופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים

16 ביולי 2020

"כל זמן שחברי הכנסת מארק והאוזר מכהנים בתפקידם בוועדה, בייחוד כשהדבר מנוגד למנהג חוקתי ארוך השנים, נפגע מעמד הוועדה פגיעה אנושה, המשליכה על כלל מערכת המשפט הישראלית. במצב בו הרשות המבצעת מבקשת לפגוע פגיעה כה חמורה ברשות המחוקקת, כובלת את שיקול דעתה ורומסת את עקרונות השיתוף והייצוג של המיעוט בוועדה – נדרשת התערבותו של בג"ץ"

מאז שנת 1990, ולמעלה מ-30 שנים, בוחרת הכנסת בהצבעה חשאית נציג אופוזיציה אחד לפחות שיהיה נציגה בוועדה למינוי שופטים, דבר שהתקבע והושרש כפרקטיקה לאורך השנים. מסקירה היסטורית עולה כי הבחירה בנציג האופוזיציה לוועדה, היא בין הדברים הקרובים ביותר למנהג חוקתי ואף מעין מוסכמה חוקתית. בבסיס המוסכמה החוקתית עומד עיקרון הייצוג והשתתפות המיעוט בהחלטות המתקבלות ועיקרון עצמאות ואי-תלות הוועדה הבוחרת שופטים, שלא באמצעות ידה הארוכה של הרשות המבצעת.

בחירה בנציגי הקואליציה בלבד פגעה באיזון החוקתי שהושג בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ותגדיל את כוחה של הקואליציה ואת השיקולים הפוליטיים בהליך מינוי השופטים, לרבות מינוי שופטים שלא על בסיס מקצועיותם אלא על בסיס השערות על מידת קרבתם האידיאולוגית למפלגות השלטון. התפתחות כזו תגרור פוליטיזציה של הוועדה, תחבל באי-תלות השופטים, תשחית את תהליך מינויים ועלולה בסופו של יום לכרסם כרסום של ממש בעקרון שלטון החוק בישראל.

בנוסף, ההסכם הקואליציוני של מפלגות "הליכוד" ו"כחול לבן" טומן בחובו פגיעה חסרת תקדים בעצמאותה של הכנסת ובשיקול דעתה, תוך הכפפתה באופן כמעט מלא לרצון הממשלה, עד כדי אבדן גמור של סמכויות החקיקה והפיקוח. כך למשל קובע ההסכם כי בוועדה לבחירת שופטים יהיו שני נציגים מהקואליציה – חה"כ אסנת הילה מארק – שכלל לא הייתה חברת כנסת בשלב זה, וחה"כ צבי האוזר. אלה ייבחרו על ידי הקואליציה בהצבעה חשאית בכנסת, כאשר לפי ההסכם כל חברי הקואליציה מחויבים שלא להציג מועמדים אחרים ומחויבים לבחור בהתאם להסכם, ובכך ההסכם כובל את שיקול הדעת של הכנסת.

בנוסף, מההסכם עולה כי גם בוועדה לבחירת שופטים תהיה לרה"מ, שההליך בעניינו תלוי ועומד בבית המשפט, זכות להטיל וטו על שופט כזה או אחר. כך למעשה קונה לעצמה הממשלה באמצעות שליטה על ארבעת החברים מטעם הקואליציה בוועדה את האפשרות להטיל וטו על בחירה בשופט כזה או אחר. כך נכנסת הפוליטיקה הצרה במובנה הציני ביותר אל תוך הוועדה.

עוד יש לציין כי כהונתה של חה"כ מארק תלויה מכוחו של "החוק הנורבגי" ולכן היא למעשה "חברת כנסת מסדר שני" הנמצאת על זמן שאול בתפקידה. במצב עניינים זה, עולה חשש כבד מאד לפגיעה בעצמאותה של חה"כ מארק, שלמעשה אינה משוריינת לתפקיד לכל אורך הכנסת ה-23, ושלמעשה יכול רה"מ לפטרה ככל שלא יהיה שבע רצון ממעשיה. במצב זה מרחפת מעל ראשה של חה"כ מארק עננה תמידית של אי ודאות המחייבת אותה ל"יישר קו" עם רצונו של רה"מ – אותו ראש ממשלה הנאשם בפלילים. אנו עדים לפגיעה כפולה – הן בכך שהדבר מאפשר לרה"מ לשלוח את ידו הארוכה בהליך מינוי השופטים, באמצעות חה"כ מארק, והן בחומרה היתרה של הפגיעה הדמוקרטית, במקום בו נאשם בפלילים נוטל חלק בהליך בחירת השופטים.

« הקודם
הבא »
פוסטים אחרונים
  • התנועה לאיכות השלטון בפנייה לבית המשפט: קיים דיון בעתירת התנועה על פרשת העלמות המתנות מבית ראש הממשלה
  • התנועה לאיכות השלטון בפנייה לוועדת החקירה לחקר רכש הצוללות וכלי השיט: פתחו את דלתות הוועדה ואפשרו לציבור לשמוע את העדויות
  • עתירת התנועה לאיכות השלטון בנוגע לחלוקת תווי המזון של משרד הפנים.
  • התנועה לאיכות השלטון נגד הכוונה לסבסד משכנתאות בעיקר לציבור החרדי
  • היועצת המשפטית לממשלה בתשובה רשמית מקבלת את עמדת התנועה לאיכות השלטון בעתירה הדורשת לבטל את התיקון לחוק עילת הסבירות
ארכיונים
  • ספטמבר 2023
  • אוגוסט 2023
  • יולי 2023
  • יוני 2023
  • מאי 2023
  • אפריל 2023
  • מרץ 2023
  • פברואר 2023
  • ינואר 2023
  • דצמבר 2022
  • נובמבר 2022
  • אוקטובר 2022
  • ספטמבר 2022
  • אוגוסט 2022
  • יולי 2022
  • יוני 2022
  • מאי 2022
  • אפריל 2022
  • מרץ 2022
  • פברואר 2022
  • ינואר 2022
  • דצמבר 2021
  • נובמבר 2021
  • אוקטובר 2021
  • ספטמבר 2021
  • אוגוסט 2021
  • יולי 2021
  • יוני 2021
  • מאי 2021
  • אפריל 2021
  • מרץ 2021
  • פברואר 2021
  • ינואר 2021
  • דצמבר 2020
  • נובמבר 2020
  • אוקטובר 2020
  • ספטמבר 2020
  • אוגוסט 2020
  • יולי 2020
  • יוני 2020
  • מאי 2020
  • אפריל 2020
  • מרץ 2020
  • פברואר 2020
  • ינואר 2020
  • דצמבר 2019
  • נובמבר 2019
  • ספטמבר 2019
  • אוגוסט 2019
  • יולי 2019
  • יוני 2019
  • מאי 2019
  • אפריל 2019
  • מרץ 2019
  • פברואר 2019
  • ינואר 2019
  • דצמבר 2018
  • נובמבר 2018
  • אוקטובר 2018
  • ספטמבר 2018
  • אוגוסט 2018
  • יולי 2018
  • יוני 2018
  • מאי 2018
  • אפריל 2018
  • מרץ 2018
  • פברואר 2018
  • ינואר 2018
  • מרץ 22
קטגוריות
  • אירועים
  • ארכיון אירועים
  • בלוג
  • הודעות לעיתונות
  • סיכומים חודשיים
  • פעילות עדכנית בתנועה​
כלים
  • התחבר
  • פיד רשומות
  • פיד תגובות
  • WordPress.org
  • 02-5000073, 02-6633400
  • 02-5000076
  • office@mqg.org.il
  • התנועה למען איכות השלטון בישראל
    רח' יפו 208, קומה 9, ירושלים
  • ת.ד. 31348
    ירושלים, מיקוד: 9131301
  • פעילות משפטית
  • פעילות כלכלית
  • פעילויות מוניציפלית
  • מדיניות וחקיקה
  • חושפי שחיתות
  • שקיפות
  • פעילות אזרחית
  • פעילות עדכנית
  • לוח אירועים
  • הודעות לעיתונות
  • הליכים משפטיים
  • טופס פניות הציבור
  • דרושים
  • תנאי שימוש וביטול
  • מדיניות פרטיות

הרשמו לניוזלטר התנועה לקבלת כל העדכונים

    Facebook-f Twitter Youtube Telegram Instagram Whatsapp

    עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

    Made by: Minuf Digital

    גלילה לראש העמוד