בשתי מערכות הבחירות של 2019 נראה שבנוסף לשפה הנמוכה ולמסרים הרדודים, ישנן כמה מפלגות שנראה שייתכן והגיעו אפילו לעבירות של ממש על חוקי הבחירות והתעמולה. אנחנו בתנועה לאיכות השלטון עקבנו מקרוב אחר הנעשה והגשנו עתירות רבות לוועדת הבחירות בנוגע לעניין. בנוסף, בקישנו מהציבור ליידע אותנו על כל מקרה של חשש לתעמולת בחירות אסורה – וההודעות אכן הגיעו וטופלו.
מטרידים את האזרחים: ספאם בחירות
במערכות הבחירות האלה ראינו תופעה מטרידה: ספאם בחירות. המפלגות מציפות את האזרחים במסרוני אס.אם.אס – לפעמים בלי להזדהות, בלי אפשרות להסיר, עם מידע שהוא לא בהכרח נכון ועוד. אספנו מהציבור מאות אם לא אלפי צילומי מסך והגשנו עתירה לוועדת הבחירות בדרישה שתוציא צו מידי שיאכוף את חובת ההזדהות, ושגם יחייב להוסיף אפשרות להסרה מרשימת התפוצה. לקראת סוף חודש מרץ הוציא יו"ר ועדת הבחירות צו מניעה שאוסר הפצת הודעות תעמולה באמצעות מסרונים ללא פרטי זיהוי של השולח. בנוסף, אסור לפרסם מודעות כחלק מקמפיין בחירות בלי זיהוי המפרסם.
מפלגת מרצ ממש עברה את הגבול בנוגע לעניין הזה, ושלחה לקהל רחב מסרון ללא שום פרטי זיהוי – אחרי שיו"ר ועדת הבחירות הוציא את צו המניעה! אנחנו פנינו לוועדת הבחירות המרכזית ודרשנו להוציא למפלגה צו בהתאם לפקודת בזיון בית המשפט.
שוחד בחירות?
אסור להבטיח לאזרחים כסף, מתנות, טובות הנאה וכו' – בתמורה להצבעה למפלגה מסוימת.
מפלגת ש"ס יצאה ב"מבצע" שלכאורה ממש נראה כמו שוחד בחירות. המפלגה פרסמה מודעות בחירות בתפוצה רחבה בשם "מבצע יוסף עליכם", שמעודדות את תומכי המפלגה לגייס מצביעים נוספים למפלגה. בתמורה להשתתפות ב"מבצע", יקבלו המשתתפים אות בספר תורה ייחודי, והזמנה לטקס הכנסתו לרחבת הכותל המערבי. מדובר בהבטחה של טובת הנאה (ועוד כזו שיש המייחסים לה סגולות), בתמורה לתמיכה במפלגה בבחירות. קשה שלא לחשוש שיש כאן שוחד בחירות אסור לפי חוק הבחירות. אנחנו עתרנו לוועדת הבחירות המרכזית נגד הקמפיין הזה –ניצחנו בעתירה והקמפיין הופסק.
שימוש אסור בצה"ל, חיילים וחללים
אסור להשתמש בתמונות או סרטונים של חיילים כחלק מקמפיין בחירות.
מפלגת הימין החדש, הוציאה קמפיין ובו שימוש אסור במותם של 7 חיילי צה"ל באסון סג'עייה בצוק איתן. כותרת הקמפיין הייתה "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את החמאס". במסגרת הקמפיין נתלו שלטי חוצות רבים והושקו סרטונים המדברים על "כבילת" ידי חיילי צה"ל על ידי שופטי בג"ץ – כבילה המובילה, כפי המשתמע מהסרטון, למותם של חיילי צה"ל. מעבר להשוואה המחפירה בין בית המשפט הישראלי לבין החמאס, מדובר כאן בשימוש בלתי חוקי בצה"ל לצורכי תעמולה. אנחנו עתרנו לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לאסור על הימין החדש לעשות שימוש בצה"ל ובחלליו כאמצעי תעמולת בחירות. בעקבות העתירה שלנו הסרטון הורד.
מפלגת העבודה עשתה גם היא שימוש אסור בדמותו של לוחם גולני, בני מסס ז"ל, גיבור הקרב בחרמון, לצרכי התעמולה שלה. בחודש מרץ פרסמה המפלגה סרטון בחירות תחת הכותרת " נתניהו גזען כלפי עדות המזרח. הסרטון, שאורכו 29 שניות, מציג קטע מתוך הריאיון המפורסם שנערך עם בני מסס ז"ל, מיד לאחר הקרב על כיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים, בו טבע מסס ז"ל את הביטוי "העיניים של המדינה" כשנשאל על חשיבות כיבוש ההר במלחמה. בסוף הסרטון מופיעה הכתובת "בשבילנו, חיילי גולני הם לוחמים גיבורים, אבל בשביל נתניהו חיילי גולני הם בסדר כל עוד יש להם קצינים לבנים". שוב מדובר כאן בשימוש בצה"ל ובחייליו לצרכי תעמולה – מה שאסור על-פי חוק. הגשנו עתירה לוועדת הבחירות המרכזית נגד הקמפיין – ובעקבות כך במפלגת העבודה הסירו את הסרטון.
גם מפלגת הליכוד הייתה חלק מהמגמה. בחודש יולי רה"מ נתניהו פרסם סרטון בחירות תחת הכותרת "איראן מאיימת לאחרונה בהשמדת ישראל. כדאי שהיא תזכור שהמטוסים שלנו יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון – גם לאיראן ובוודאי גם לסוריה". הסרטון, שאורכו 22 שניות, מציג קטע מתוך ביקור של רה"מ בבסיס חיל האוויר, על רקע מטוס F35 תוך מפגש עם קציני צה"ל. שוב יש כאן שימוש אסור בצה"ל ובחיילים בתעמולת בחירות. אנחנו פנינו לנתניהו בדרישה שיסיר את הסרטון – או שנפנה להליכים משפטיים.
שימוש בנכסי ציבור והתעלמות ממועדים הקבועים בחוק
אסור להשתמש בנכסי ציבור (למשל – מתנ"ס, אימייל ששייך למשרד ממשלתי, כספים מוניציפליים) לצורך קידום מועמד או מפלגה.
רשימת כחול לבן תלתה שלטי תעמולה על גשרים – שהם נכס ציבורי – בנתיבי איילון, מראשון לציון ועד גלילות. פנינו ליושבי הראש של מפלגת "כחול לבן", בני גנץ ויאיר לפיד, ודרשנו מהם להסיר את השלטים לאלתר בשל החשש לביצוע תעמולה אסורה: על פי חוק, אין להשתמש בנכסי ציבור לתעמולת בחירות. הגשרים הללו הם נכסי מדינה, שנבנו באמצעות כספי ציבור ומנוהלים על ידי תאגיד בבעלות ותקצוב ממשלתיים. בנוסף, קיים גם האיסור לפרסם שלטי תעמולת בחירות שלא באמצעות מתקן פרסום חוצות ייעודי לכך 90 יום לפני הבחירות – והשלטים נתלו עוד לפני שהגיע המועד.