العربية | English

התנועה לאיכות השלטון בפנייה בהולה לבית המשפט: להוציא צו ארעי. בן גביר הפועל ללא סמכות ומונע משיקולים זרים לפיטורי המפכ"ל

28.05.2024
שתפו

עו״ד אריאל ברזילי: "מדובר בניסיון פסול של השר לזרוע אימה בקרב מפקדי המשטרה ולהביא לפוליטיזציה של גוף האכיפה"

התנועה לאיכות השלטון פנתה הבוקר בבקשה דחופה לבג"ץ למתן צו ארעי שיאסור על שר הפנים, איתמר בן גביר, להמשיך בניסיונותיו לפטר את מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, ולהתערב בהמשך כהונתו. זאת, בעקבות מכתב ששיגר השר למפכ"ל ובו הודיע על כוונתו להקדים את סיום כהונתו ולזמנו לשימוע בפניו בעוד יומיים בלבד.

לטענת התנועה, פעולותיו של השר נעשות בהיעדר סמכות ובניגוד מוחלט לדין. אין בפקודת המשטרה או בכל דבר חקיקה אחר הסמכה לשר לפעול לפיטורי המפכ"ל או לשמש כמפקד הזמן את פקודיו לשימוע טרם פיטורין. מדובר בצעד חסר תקדים של התערבות פוליטית בוטה בעבודת המשטרה, תוך יצירת ״אפקט מצנן״ על שדרת הפיקוד, הכל במטרה להפוך את המשטרה ל״משטרה פרטית״ הסרה למרותו של השר.

יצוין כי מדובר בניסיון נוסף של השר בן גביר לפגוע בעצמאות המשטרה, לאחר שכבר בעבר פעל להדחת ניצב עמי אשד מתפקיד מפקד מחוז תל אביב. כמו כן, פנייתו של השר למפכ"ל מגיעה זמן קצר לאחר שהאחרון התלונן בפני היועצת המשפטית לממשלה על חריגות השר מסמכותו. בתגובה, שלחה היועמ"ש מכתב חריף לשר ובו ציינה כי קיים ״חשש כבד שבמסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה״.

התנועה מדגישה כי לא ניתן לקבל מצב שבו איש ציבור, ובפרט שר הממונה על המשטרה, מנצל לרעה את מעמדו ופועל משיקולים פוליטיים פסולים על מנת להתערב בעבודתם המקצועית של אנשי אכיפת החוק. מדובר במעשה חמור ביותר שיש בו כדי לערער את אמון הציבור במשטרה ובשלטון החוק, ולסכן את הדמוקרטיה הישראלית כולה.

לאור זאת, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מבג"ץ להוציא באופן מיידי צו האוסר על השר בן גביר להמשיך בפעולותיו הפסולות, ולהבהיר כי הוא אינו ״מפכ"ל על״ וכי אין לו כל סמכות לפטר את ראש המשטרה או להתערב בעבודתה. רק הבהרה שכזו תבטיח את המשך תפקודה התקין של המשטרה ואת שמירת אופיה הא-פוליטי והמקצועי.

"ניסיונו של השר בן גביר לפטר את המפכ"ל על רקע התנגדותו להתערבויות הפסולות בעבודת המשטרה, הוא צעד מסוכן שחוצה כל קו אדום", מסר עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי של התנועה. "אנו קוראים לבג"ץ להציב גבול ברור בפני שר שרואה עצמו כעומד מעל לחוק, ופועל להרס הדמוקרטיה מבפנים. לא ניתן לעמוד מנגד אל מול תופעות כה חמורות המאיימות על עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

אולי יעניין אותך...
עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף