العربية | English

התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ: יש לחייב את המדינה למסור את המידע החסר על מסלולי הגיוס לחרדים

30.05.2024
שתפו

"סירוב המדינה למסור את הנתונים, מבלי לנמק את הסיבות לכך, מונע מבית המשפט לדון בסוגיה ופוגע בזכות הציבור לדעת", אומר עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ה') לבג"ץ בבקשה דחופה להורות למדינה למסור באופן מיידי את הפרטים החסרים בנוגע למסלולי הגיוס המיוחדים לבני הישיבות והמוסדות החרדיים, שהתבקשו על ידי התנועה במסגרת עתירה תלויה ועומדת.

בבקשה לפרטים נוספים שהוגשה ב-7.5.2024, ביקשה התנועה מהמדינה לפרט אילו יחידות ומסלולי שירות חדשים נפתחו עבור בוגרי הישיבות החרדיות. התנועה ביקשה לקבל מידע על אילו מסלולים נסגרו או עתידים להיסגר בשל מיעוט מתגייסים, וכן נתונים על מספר המועמדים לגיוס מתוך 63,000 תלמידי הישיבות שצוינו, כמה מהם זומנו לצו ראשון, התייצבו או סירבו להתייצב, ומה יעדי הגיוס שהציב צה"ל למסגרות לוחמות ושאינן לוחמות.

למרות מתן ארכות חוזרות ונשנות למסירת המידע, הסתפקו המשיבים בהפניה לקטעים מתוך תצהיר התשובה המשלים שהוגש, המכילים מידע חלקי וחסר בלבד. יתרה מכך, לא ניתן כל נימוק של ממש לאי-מסירת הנתונים המבוקשים במלואם.

עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי התנהלות המדינה בסוגיה רגישה ובעלת חשיבות ציבורית עליונה זו, אינה יכולה לעמוד. אין זה סביר שהמדינה תמנע מלחשוף בפני הציבור ובפני בית המשפט מידע מהותי הדרוש לצורך הדיון בסוגיית גיוס תלמידי הישיבות, תוך חתירה תחת עקרונות של שקיפות ואחריותיות השלטון.

לפיכך, דורשת התנועה מבג"ץ להורות למדינה להעביר את מלוא המידע המבוקש תוך זמן קצר, ולכל המאוחר עד יום שישי ה-31.5.2024 בשעה 14:00, וזאת על מנת לאפשר דיון ציבורי ומשפטי ראוי בנושא לפני הדיון הקבוע ליום ראשון ה-2.6.2024.

"מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, השמה את ערכי השוויון ושלטון החוק בראש סדר העדיפויות", מסכם עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון.
"על המדינה מוטלת החובה לנהוג בשקיפות ובהגינות כלפי אזרחיה, ובמיוחד בנושאים כה מהותיים כמו חובת הגיוס השוויונית. נמשיך להיאבק בתופעות של הסתרת מידע ציבורי ושל אפליה פסולה, למען חיזוק הדמוקרטיה הישראלית".

אולי יעניין אותך...
עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף