נבחרי הציבור מעל הציבור? פנינו בנוגע לנבחרי ציבור שלא מצייתים להנחיות הבידוד – לאחר שמספר אישים בכירים תועדו כשאינם מקיימים את הנחיות הבידוד והריחוק החברתי (ביניהם ראש הממשלה נתניהו, ח"כ ליברמן, הנשיא ריבלין, שר הבריאות ליצמן ועוד) – פנינו למשרד הבריאות בנוגע לעניין. בנוסף, דרשנו שתיפתח חקירה נגד ראש עיריית בני ברק, שתועד משתתף בחתונה המונית, בניגוד להנחיות.
די לפגיעה בפרטיות האזרחים: לא להעברת נתונים אישיים מהשב"כ לחברה פרטית – פנינו ליועמ"ש ולשרים בנוגע למהלך בו חברה פרטית תבנה מערכת לדירוג אזרחים על סמך נתונים שתקבל מהשב"כ. לפי פרסומים בתקשורת, שר הביטחון בנט יזם את פיתוחה של מערכת חדשה יחד עם חברת NSO. על פי הפרסומים, מטרת המערכת הינה ניטור התפשטות נגיף הקורונה וזאת על סמך דירוג אזרחי ישראל לפי סיכויי ההידבקות שלהם בנגיף. מערכת זו, אמורה להיות מבוססת על מידע שיתקבל בחברה הפרטית מהשב"כ, כולל מידע על מיקומו של האזרח בזמנים שונים (דבר שעלול לחשוף את המצאותו במקומות שאינו מעוניין לחשוף, קשרים חברתיים ועוד). המערכת מעלה קשיים משפטיים משמעותיים ופגיעה חמורה בזכות לפרטיות המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.
הגשנו עתירה: נאשם בשוחד לא יכול להקים ממשלה – לא יעלה על הדעת שראש ממשלה ישב בבוקר על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את הקבינט הביטחוני. בעת הנוכחית בנימין נתניהו עומד כחבר כנסת מן המניין, הוא לא מכהן כראש ממשלה נבחר – אלא מבקש לקבל על עצמו את הרכבת הממשלה. נתניהו נאשם בעבירות חמורות של שוחד מרמה והפרת אמונים, הוא סחיט, לחיץ ומנוגד עניינים. הוא לא יכול להיות כשיר לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ובוודאי לא יכול להיות כשיר בהמשך לנהל את הממשלה. כל החלטה שיקבל תהיה בניגוד עניינים מובנה, ומבלי שהציבור יוכל לדעת אם המדובר בהחלטה לטובתו האישית או לטובת המדינה. כל חקיקה, מינוי או מעשה שלטוני יעמדו מיד בבחינת ניגוד עניינים; השופטים אמנם לא קיבלו את עתירתנו אבל המאבק ממשיך, ואלפים השתתפו בהפגנות שלנו, בירושלים ובתל-אביב, בנוגע לנושא; בנוסף, פנינו ליועמ"ש מנדלבליט בדרישה שיקבע קווים אדומים בהסכמים הקואליציונים, בשל ניגוד העניינים החמור בו מצוי נתניהו בשל כתב האישום נגדו. לא יתכן, למשל, שהוא יהיה זה שימנה את שר המשפטים האמון על המערכת שצפויה לשפוט אותו בקרוב.
עתירה לבג"ץ נגד ההסכם הקואליציוני האנטי-דמוקרטי – הגשנו עתירה בה התרענו כי ההסכם התקדימי התגלה כלא פחות מאשר מפת דרכים לריסוק ערכי הדמוקרטיה הישראלית. בין הפגמים המסוכנים בהסכם: הכוונה לבקש את אמון הכנסת מבלי להניח קווי יסוד לממשלה – אלא רק לחצי השנה הקרובה; כוונת הממשלה העתידית לכבול את שיקול דעתה של הכנסת ולאסור עליה לקיים חקיקה בחצי השנה הקרובה (לפחות); מניעה מנציג מהאופוזיציה לשבת בוועדה לבחירת שופטים, וכן ההחלטה שלא לתת לאופוזיציה לעמוד בראש ועדות (למעט אחת) – בניגוד למה שהיה בעשרות השנים האחרונות; השופטים אמנם לא קיבלו את העתירה אולם הישג חשוב התקבל כאשר הם ביקרו רבים מהשינויים והשאירו פתח לפסול אותם כאשר לא יהיו רק סעיפים בהסכם קואליציוני, אלא יעברו בחקיקה של ממש ויקבלו תוקף; בנוסף לעתירה, פנינו לנתניהו וגנץ ודרשנו מהם שלא לשנות חוק יסוד רק בשביל צרכים פוליטיים רגעיים. חוקי היסוד של המדינה אמורים להשתנות רק מתוך שיקול דעת עמוק, שקול וזהיר ותוך דיון ציבורי מלא של הציבור ונבחריו – לא מתוך שיקולי הרכבת קואליציה צרים.
לא לממשלה בזבזנית ומנופחת באמצע משבר כלכלי – הממשלה המסתמנת אינה ממשלת חירום, אלא ממשלת ג'ובים. מול עשרות אלפי עצמאים בקריסה, מול למעלה ממיליון מובטלים, מוקמת ממשלה עם עשרות תפקידי שרים וסגני שרים מיותרים, המבזבזים כסף ציבורי יקר בזמן שהציבור זקוק לו יותר מכל ונאנק תחת הנטל. אלפים חתמו על עצומת המאבק שלנו ועוד אלפים השתתפו בהפגנות שלנו בנוגע לעניין.
איך הכנסת ממשיכה להתנהל בלי יועץ משפטי? דורשים למנות בדחיפות יועמ"ש לכנסת – פנינו ליו"ר הכנסת גנץ בדרישה לכנס את הוועדה הציבורית לבחירת יועמ"ש כנסת בדחיפות, בייחוד לאור המשבר המשטרי-חוקתי שמתחולל מכך שהמדינה מונהגת על ידי אדם אשר נאשם בפלילים. בתקופה זו יש צורך קשה בשומרי סף נטולי משוא פנים על מנת להגן על המדינה הנמצאת במשבר משטרי-חוקתי. המשבר נובע מכך שהמדינה מובלת מזה שנה על ידי רה"מ המעבר בנימין נתניהו, אדם שאינו נבחר ומכהן רק מכורח המציאות בה לא הוקמה ממשלה לאחר שתי מערכות בחירות, אדם שכידוע מואשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. בשל מצבו המשפטי של נתניהו, מופעלים לחצים לא-דמוקרטיים רבים על אנשי ונשות הייעוץ המשפטי לכנסת, על מנת ש"יישרו קו" ויפעלו כמשרתיהם של חברי כנסת מסוימים, ולא כפי הנדרש עליהם כשומרי הסף.
אין להאריך את כהונת מ"מ פרקליט המדינה – לקראת סוף כהונתו של דן אלדד, כאשר הייתה אפשרות שכהונתו תוארך, פעלנו כדי שלא תוארך כהונתו, וזאת בשל התמונה המדאיגה שעלתה בנוגע לתפקודו. מרבית הבכירים בפרקליטות – ואף הממונה על פרקליט המדינה, ד"ר מנדלבליט – לא סומכים עליו בהובלת פרקליטות המדינה. עוה"ד אלדד, פרסם לתקשורת שהוא מקיים בדיקה חשאית כנגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. זהו מעשה חמור ביותר המעלה חשש כבד שמא נעשה שלא משיקולים ענייניים וכדי ליצור דה-לגיטימציה ליועץ המשפטי לממשלה ולעמדתו. אנו מאמינים שאין מקום להארכת כהונתו של אלדד ודרשנו להמתין לשר משפטים קבוע, שימנה ממלא מקום זמני לכשיתמנה לתפקיד. בהמשך, כהונתו של אלדד אכן לא הוארכה, כפי שדרשנו.