בזכות העתירה שלנו – ניצחון ענק לציבור: בג״ץ הגן על הדמוקרטיה הישראלית בפסק דין היסטורי והבהיר שאי אפשר לשחק עם חוקי היסוד של מדינת ישראל. עקיפת פיזור הכנסת כשלא עבר תקציב והעברת מיליארדים מחוץ לתקציב המדינה בלי פיקוח – לא חוקית – בית המשפט קבע ש"פשרת האוזר" לא חוקית. כדי להבין את חשיבות הניצחון הזה, חייבים להבין שה"פשרה" הזו הייתה אחת הפגיעות החמורות ביותר בדמוקרטיה בתולדותיה של המדינה. חוקי היסוד של מדינת ישראל קבעו במפורש שכנסת שלא מצליחה להעביר תקציב מתפזרת אוטומטית. זה אחד מיסודות המשטר הדמוקרטי הישראלי. אין כאן מקום למשחקים פוליטיים. חוק היסוד הזה הוא על-זמני ולא מתחשב בתרחישים פוליטיים אלה ואחרים. ב"פשרת האוזר" החליטו פשוט לעקוף את הסעיף הזה בחקיקה מחדש – ולבטל את פיזור הכנסת. זה גבול מסוכן מאוד שאסור לעבור – הכנסת לא יכולה למנוע בחקיקה את הפיזור של עצמה. מפחיד לחשוב מה עלול להיות הצעד הבא אחרי שעוברים גבול כזה – שהכנסת תחוקק שהבחירות מבוטלות ושהכהונה שלה מוארכת לנצח? ברור שפגיעה כזו בדמוקרטיה – חובה לעצור. אי אפשר לשחק עם חוקי היסוד של מדינת ישראל ועם יסודות המשטר כמו פלסטלינה בשביל שיקולים פוליטיים אישיים וזמניים. אנחנו הגשנו עתירה לבג"ץ בזמן אמת – כבר לפני חודשים ארוכים – וכעת בג"ץ הגן על חוקי היסוד וקבע שזה לא חוקי. עד היום אין למדינת ישראל תקציב מאושר בגלל התעלולים הפוליטיים האלה. אותה פשרה מפורסמת של ח״כ האוזר לכדה את מדינת ישראל ואזרחיה בני ערובה במשבר פוליטי חסר תקדים, הכנסת נרמסה, לא הועבר תקציב ובמקום זה הוחלט על תוספת של 11 מיליארד ש״ח שהועברו ללא כל פיקוח. בפסיקה שלו בעתירה שלנו בית המשפט הבהיר מעבר לכל ספק שהמעשה הזה לא חוקי – ולא יכול לקרות שוב.
כבר אספנו יותר מ-30 אלף חתימות על הצעת החוק: נאשמים מחוץ לפוליטיקה! לישראל מגיע נבחרי ציבור במשרה מלאה, שפנויים לעסוק בענייני המדינה הבוערים – ולא בענייניהם הפרטיים המשפטיים. לישראל מגיעים נבחרי ציבור אמינים, ישרים ונקיי כפיים, שיזכו לאמון מלא של הציבור מבלי שכתב אישום מכתים את עברם, בלי שנצטרך לתהות על כל צעד שלהם אם הם עושים אותו למען עצמם או למען הציבור. הצעת החוק שניסחנו בתנועה לאיכות השלטון נועדה לנקות את השחיתות מהמערכות השלטוניות. לפי ההצעה, מי שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות של שחיתות וטוהר המידות לא יוכל לכהן בתפקידים ציבוריים – לא כראש ממשלה (מלא או חליפי), לא כנשיא, לא כשר ולא כסגן שר.
הישג חשוב בעתירה שלנו: בג"ץ דורש מהמדינה להסביר מדוע לא ממנים פרקליט מדינה – השופטים הוציאו צו על תנאי ונתנו למדינה 30 יום להסביר מדוע לא ממנים פרקליט מדינה. קשה שלא לחשוש שהעובדה שלא ממונה פרקליט מדינה היא חלק ממסע של ראש הממשלה נתניהו, הנאשם בפלילים, להחליש את מערכת המשפט ולהשתלט על תפקידי המפתח שבה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות.
דורשים משר המשפטים לחקור את פרשת רות דוד – כבר שנים שאנחנו נאבקים לחשוף את האמת בפרשה, שעפ"י הפרסומים כוללת חשדות להטיית תיקים, למעורבות בענייני העולם התחתון ושחיתות. לאורך השנים פנינו למנדלבליט, לכל שרי המשפטים שכיהנו מאז התפוצצה הפרשה – שקד, אוחנה, ניסנקורן, אפילו עתרנו לבג"ץ – אבל נראה שאיש לא מעז לבדוק את הפרשה הכי מטרידה שהתרחשה במערכת המשפט בשנים האחרונות. החודש פנינו לשר המשפטים (נכון למאי 2021, בני גנץ) ואנחנו דורשים ממנו: הגיע הזמן לחשוף אחת ולתמיד את האמת המלאה בפרשה. הורה על הקמת ועדת בדיקה.
פרשת "מין תמורת מינוי": השופטת שנחקרה תחזור לכס השיפוט? על פי פרסומים, השופטת אתי כרייף נחקרה בעבר בחשד שנתנה לכאורה שוחד מיני לאפי נווה כדי שישפיע על הוועדה לבחירת שופטים למנות אותה לשופטת – ועכשיו מתפרסם שהיא מבקשת להשתלב כשופטת בדימוס בוועדת השחרורים. בפרקליטות אמנם החליטו בזמנו לא להעמיד את כרייף לדין – אך זה היה בתנאי שהיא תתחייב שלא לשוב לכס השיפוט. עכשיו נראה שהיא חוזרת בה מההתחייבות הזו. אנחנו פנינו לפרקליטות ודרשנו לפתוח מחדש את החקירה הפלילית נגדה. לא יכול להיות שתכהן בישראל שופטת שחשדות כל-כך חמורים נגדה – לא התבררו עד הסוף.
את חקירת האסון במירון אסור למסמס: דורשים ועדת חקירה – אחרי שדרשנו מהיועץ המשפטי לחקור את כל המעורבים בפרשה, עד הדרגים הכי גבוהים, כולל השרים – אנחנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית. את דרישתנו זו גיבינו בעצומה עליה כבר חתמו אלפי אזרחים. פנינו לראש הממשלה ולכנסת בדרישה שתוקם הוועדה בהקדם.
מה קורה עם כתבי האישום בפרשת הצוללות? פנינו ליועמ״ש מנדלבליט ולפרקליטות המדינה וביקשנו שיקבלו החלטה באופן מיידי על הגשת כתבי אישום בפרשת הצוללות. החקירה מתנהלת כבר מאז 2016. ב-2019 הוחלט על הגשת כתבי אישום. ומאז התקיימו שימועים ושנה וחצי כבר חלפה. את פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה אסור למרוח. לאחר פנייתנו אכן הודיעו על הגשת כתבי אישום בפרשה – אנחנו ברכנו על כך, אולם הבהרנו שכדי להביא לחקירה מליאה של הפרשה הסבוכה הזו, חייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית, כפי שאנו דורשים גם בעתירתנו לבג"ץ.
הרפורמות בבנקים: דורשים תחרות אמיתית – בבנק ישראל מקדמים רפורמה בבנקים. אנחנו כבר שנים קוראים לרפורמה, והנכונות של בנק ישראל לבצע סוף סוף רפורמה כזאת היא מבורכת – אבל לצערנו הרפורמה הנוכחית לא באמת תקדם תחרות בין הבנקים אלא אפילו להפך: היא תביא לתיאום מחירים בין הבנקים, שהם גם ככה מונופול בשוק. לפי הרפורמה, הבנקים ישתפו אחד עם השני פרטים על לקוחות! זה רעיון רע שפוגע בפרטיות הלקוחות ויביא להעלאת מחירים. במקום לתת לבנקים עוד כוח – כמו שעושה הרפורמה – צריך לתת את הכוח הזה לשחקנים חדשים ועצמאיים במשחק, שימצאו ללקוחות את הבנק הכי אטרקטיבי. ככה תקודם תחרות אמיתית! פנינו לבנק ישראל עם תיקונים חשובים לרפורמה; בנוסף, פנינו למפקח על הבנקים בדרישה ליישם סוף סוף את הרפורמה של מעבר בין בנקים בקליק –הקושי והסרבול שבמעבר בין הבנקים היא אחת הסיבות העיקריות להחלשת התחרות בין הבנקים; עוד מאבק שלנו מול הבנקים הוא על כך שהלקוחות משלמים יותר עמלות ממה שצריך בלי לדעת. אחרי שהתברר ש26% מהלקוחות הבנקאיים לא נמצאים במסלול המוזל ביותר בחשבונות) – פנינו למפקח על הבנקים בבקשה שיורה לבנקים להעביר אוטומטית את אותם חשבונות למסלול המוזל, ורק אם יש התנגדות של הצרכנים – שיימנעו מכך. מהלך שדומה למה שנעשה בקרנות הפנסיה ודמי הניהול. בפיקוח על הבנקים הודיעו ששוקלים את ההצעה – אנחנו נמשיך לעקוב עד שהיא תיושם.
האם מירי רגב דחפה לקבע את נמל אשדוד כמונופול ל-15 שנה ולטרפד את התחרות בנמלים? המדינה החליטה לקדם תחרות בנמלים כדי להוריד את יוקר המחייה. אז מדוע רגב, בכהונתה כשרת התחבורה, הובילה מהלך שלא רק יסכל זאת – אלא יקבע את נמל אשדוד כמונופול ל-15 שנה? בישראל ישנם שלושה נמלים דרכם עוברות 99% מהסחורות המיובאות מחו”ל, מה שהופך אותם לשער העיקרי לסחר החוץ הישראלי – תחום בו תלוי המשק הישראלי במיוחד. המצב מסתבך כאשר נמל חיפה ונמל אשדוד הם מונופול, כל אחד בתחומו, ויחדיו הם דואופול בתחום סחר חוץ. התחרות המצומצמת בענף נמלי הים מביאה לרמת ניצול נמוכה של התשתיות, לרמת שירות נמוכה ולעלויות שכר גבוהות, שמתורגמות לעלויות של מאות מיליוני ש"ח בשנה למשק הישראלי ומשפיעות בצורה ישירה על יוקר המחיה. כדי לקדם תחרות בנמלי הים ולייעל את תפוקתו של נמל אשדוד, שנחשב לא יעיל ובעל תפוקה נמוכה, המדינה מנסה לקדם כבר שנים רבות מהלך של הפרטת 2 רציפים בנמל אשדוד. כך, הרציפים יוכלו להתחרות בנמל עצמו ולהוזיל את יוקר המחייה בישראל. אך נראה שהמהלך בסכנה, שכן רגב נכנעת לדרישות ועד עובדי הנמל. לאחר שרגב לא הצליחה למנוע את הפרטת 2 הרציפים בתוך הנמל, היא החלה לקדם שינוי בייעוד של הרציפים המופרטים בתמיכת הוועד, כך שהם יהפכו לעורף לוגיסטי לענף הגז בלבד ל-15 השנים הקרובות. כך לא תהיה תחרות בענף פריקת הסחורות, ולמעשה, לא תהיה תחרות בכלל. זה יטרפד לגמרי כל אפשרות לתחרות וייעול בנמל אשדוד, וגם ייקבע את נמל אשדוד כמונופול בפריקת סחורות עד שנת 2036. אז במקום פיתוח וייעול הנמלים, שהוגדר כצורך לאומי חיוני, יתקבע המונופול בתוך קבוצה ריכוזית וכל זה על חשבון הציבור שכורע תחת יוקר המחייה. פנינו לרגב וכן לשר האוצר כץ ודרשנו הבהרות בנושא.
תופעת הנשק הלא חוקי במגזר הערבי – זה למעלה משנתיים שאנחנו בתנועה קוראים למשטרת ישראל לקיים מבצע מיוחד להחרמת הנשק הלא חוקי ביישובים הערביים במדינת ישראל. כבר בתחילת שנת 2019 פנינו אל משטרת ישראל בדרישה שיטפלו בנגע הרע של החזקת נשק בלתי חוקית על ידי ארגוני פשיעה בערבים ערביות. זאת, בעקבות שורה של תלונות קשות שהגיעו לידינו, ובהם תוארו מקרים חמורים ביותר של שימוש בנשק חם על מנת להשפיע על תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות בשורה ארוכה של יישובים ערביים. לצערנו הרב, ולמרות גורמים רבים שהתריעו על כך שנים, הנושא לא טופל, ובחודש הנוכחי המדינה סוערת בעקבות צבר אירועים אלימים ביותר ביישובים בהם מתגוררת אוכלוסייה ערבית וביישובים מעורבים. ברבים מן האירועים האלימים השתמשו התוקפים בנשק חם על מנת לפגוע במותקפים, ואף על מנת לפגוע בכוחות הביטחון וההצלה שהגיעו למקום. עוד ב-2019 נאמר לנו על ידי המשטרה כי נעשים מאמצים לאיתור חשודים, אולם נדמה כי משטרת ישראל לא פעלה דיו לשם מיגור תופעת הנשק הבלתי חוקי ביישובים הערביים במדינת ישראל. והנה, בהיעדר אכיפה ראויה, אותו נשק מופנה לא רק כלפי אזרחים ערבים החיים בפחד מתמשך מפני ארגוני הפשיעה ברחוב הערבי, אלא כלפי כלל החברה הישראלית ואף כלפי כוחות הביטחון. לא ניתן לסבול את המצב הזה, שבו כמויות עצומות של נשק בלתי חוקי נמצאות בידיים של גורמים עברייניים ולאומניים. מצב זה מחייב פעולה רחבה, תקיפה ומיידית של הגורמים האמונים על השמירה על הביטחון במדינת ישראל. לכן, פנינו למפכ״ל יעקב שבתאי, וביקשנו כי המשטרה תיערך לקיומו של מבצע רחב של איסוף נשק בלתי חוקי שמסתובב ברחוב הערבי. מבצע שכזה יביא להצלת חיים של ממש, ומתחייב כי יקרה כבר בקרוב.
מיצג ועדות חקירה – האסונות שהיו צריכים להיחקר ולא נחקרו – האסון הקשה במירון וההתנהלות השערורייתית של מי שאמורים היו לקחת אחריות על האירוע, הזכירו לנו שוב שכבר 12 שנים שלא קמה ועדת חקירה ממלכתית בישראל. לא באסון הכרמל, לא אחרי האסונות הרבים שפקדו את המדינה בהצפות הערים, לא בפרשת הצוללות, לא באסון מירון, לא בנוגע לפשיעה הגואה בחברה הערבית, לא על המחדלים הרבים במאבק במגפת הקורונה ובמשבר הכלכלי שהתלווה לה – ולא בעוד נושאים רבים שבהן ציפינו לוועדה שתמצה את הדין עם האחראים ותפיק לקחים על מנת שאסונות כאלו לא ישנו. קיימנו מיצג שבו הזכרנו את כל האירועים הנ"ל – שבו היו צריכים לפתוח ועדות חקירה.