התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד התקשורת כחלק מהערות לציבור והביעה את התנגדותה הנחרצת לרפורמה המוצעת של קרעי בשוק התקשורת. בנוסף, התנועה העבירה את המלצותיה למשרד בעקבות כך כי בתזכיר החוק, ישנם סעיפים העולים בכדי פגיעה בעצמאות הרגולטור החדש (המועצה לתקשורת משודרת), ובכך מכפיף בפועל את התקשורת לשיקולים פוליטיים.
התנועה טוענת כי הרפורמה המוצעת בתזכיר מכפיפה את התקשורת לשיקולים פוליטיים ופוגעת בעצמאותה. הדבר בא לידי ביטוי במספר היבטים:
– הקמת המוצעה לתקשורת משורת כיחידה פנים- ממשלתית עם מינוי פוליטי של חבריה, בניגוד להמלצות הוועדות המקצועיות.
– מתן סמכויות נרחבות למועצה לתקשורת משודרת, שיכולות לגרום ל״אפקט מצנן״ ולפגיעה בחופש הביטוי.
– שיקול דעת רחב מידי למועצה בניהול מרשם ספקי חדשות, שעלול לאפשר התערבות פוליטית.
– הקמת ועדת מדרוג ממשלתית לצד זו הקיימת, ללא הצדקה ברורה
– שינויים ביחס לתאגיד השידור הציבורי הפוגעים בעצמאותו ובמקורות המימון שלו.
התנועה ממליצה על שינויים שיבטיחו את עצמאות התקשורת:
– הבטחת עצמאות המועצה לתקשורת משודרת במינוי ובמבנה.
– קביעת קריטריונים ברורים לרישום ספקי חדשות.
– הבטחת עצמאות תקציבית של תאגיד השידור.
התנועה קוראת למשוך את תזכיר החוק או לתקנו בהתאם להמלצות, על מנת למנוע פגיעה בחופש הביטוי והדמוקרטיה בישראל.
עו״ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון: ״קשה להתעלם מקווי הדמיון בין תזכיר החוק המוצע לבין הרפורמה בתקשורת ההונגרית מאז עלייתו של אורבן לשלטון. המאמצים המשולבים של רגולציה תקשורתית המפוקחת ע״י השלטונות, יחד עם ההתערבות הממשלתית בשוק התקשורת, שחקו את הפלורליזם וחופש הביטוי בהונגריה וגמרו להפיכתה של הונגריה יחד עם תהליכים נוספים, מדמוקרטיה ל ״אוטוקרטיה אלקטורלית״. גם ישראל אינה חסינה משחיקה כזו ועלינו להבטיח שהדבר לא יתרחש בישראל״.