العربية | English

בעקבות התעלמות צה"ל מפסיקת בג"ץ: התנועה לאיכות השלטון דורשת גיוס מיידי של 63,000 תלמידי ישיבות

16.07.2024
שתפו

יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "צה"ל רומס ברגל גסה את עקרון השוויון ואת שלטון החוק, תוך התעלמות בוטה מפסיקות בג"ץ החוזרות ונשנות. זוהי פגיעה אנושה בערכי הדמוקרטיה ובחוסנה של החברה הישראלית"

התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל הגישו היום (ג') עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה להורות למשרד הביטחון ולצה"ל לגייס באופן מיידי את כל 63,000 תלמידי הישיבות החייבים בגיוס לפי חוק שירות ביטחון. העתירה הוגשה בעקבות התעלמות צה"ל מפסיקת בג"ץ מיום 25.6.2024, שקבעה כי אין כל בסיס חוקי להימנעות מגיוס החרדים וכי על מערכת הביטחון לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון.

בעתירה מפרטים העותרים את השתלשלות העניינים ארוכת השנים בסוגיית גיוס תלמידי הישיבות, החל מהסדר "תורתו אומנותו" שנקבע בימי קום המדינה ועד לפסיקות בג"ץ האחרונות. העותרים מדגישים כי *למרות פסיקות חוזרות ונשנות של בית המשפט העליון, המדינה ממשיכה להתעלם מהוראות החוק ומעקרון השוויון, תוך יצירת מציאות של אפליה פסולה בין אזרחי ישראל.*

העתירה מצביעה על כך שלמרות הצורך הדחוף בכוח אדם בצה"ל, במיוחד לאור המלחמה המתמשכת, הצבא נמנע מלגייס את תלמידי הישיבות. יתרה מכך, על פי דיווחים בתקשורת, *צה"ל מתכוון לשלוח צווי גיוס רק ל-3,000 תלמידי ישיבות בלבד, ורק לאלו שרשומים כעובדים בביטוח הלאומי.* התנועה טוענת כי מדובר באכיפה בררנית ובלתי חוקית של החוק, המנוגדת לעקרונות היסוד של המשפט המנהלי ולפסיקת בג"ץ.

*בעתירה חושפת התנועה לאיכות השלטון מידע מדאיג ביותר: לטענת העותרים, המשיבים קיימו מגעים חשאיים עם רבנים בעולם החרדי במטרה לגבש תוכנית להמשך ההסדר הבלתי חוקי של "תורתו אומנותו". על פי המתווה המוצע, יגויסו רק חרדים העונים על קריטריונים מסוימים, כגון אלה שכבר עובדים, נשואים עם ילדים, או בעלי טלפון חכם.*

*העותרים מזהירים כי מתווה זה של "צווים מטורגטים" עלול להוביל לתוצאות הרסניות: הברחת חרדים בחזרה לישיבות, עידוד עבודה בשחור, גיוס חיילים לא יעילים מבחינה כלכלית, והימנעות מוחלטת מגיוס לוחמים מהמגזר החרדי.*

*"זהו מצעד של עיוולות," טוענים העותרים. "המתווה המוצע לא רק שאינו פותר את בעיית אי השוויון בנטל, אלא אף מחריף אותה. במקום לציית לחוק ולפסיקת בג"ץ, המדינה מנסה לעקוף אותם בדרכים פסולות."*

בנוסף, העותרים חושפים כי המשיבים מתכננים לשנות את הגדרת שנת הגיוס כדי לצמצם את מספר המתגייסים בפועל. "זוהי התחמקות נוספת מחובתה של המדינה לאכוף את החוק באופן שוויוני," מדגישים העותרים.

העותרים מדגישים את הפער בין הצהרות הממשלה וצה"ל לבין המציאות בשטח. *בעוד שהרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, הצהיר על הצורך הדחוף בגיוס תלמידי ישיבות כדי להקל על עומס המילואים, בפועל לא ננקטים צעדים משמעותיים לגיוסם.* התנועה טוענת כי *מדובר בהחלטה הנובעת משיקולים פוליטיים זרים ולא ענייניים,* המנוגדים לטובת הציבור ולביטחון המדינה.

בעתירה נטען כי ההחלטה שלא לגייס את תלמידי הישיבות פוגעת פגיעה אנושה בעקרון השוויון, מפרה את חוק שירות ביטחון, ומנוגדת לפסיקות בג"ץ הקודמות, לרבות בג"ץ רובינשטיין משנת 1998 שקבע כי לא ניתן לפטור באופן גורף את תלמידי הישיבות משירות צבאי ללא חקיקה מפורשת של הכנסת.

התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל דורשים מבית המשפט להוציא צו על תנאי שיורה למשיבים לנמק מדוע לא יגייסו את כלל 63,000 תלמידי הישיבות המחויבים בגיוס, וכן צו ביניים שיורה על השהיית גיוס מחזור אוגוסט 2024 עד להחלטה בעתירה. בנוסף, העותרים מבקשים מבית המשפט לקבוע דיון דחוף בעתירה, לאור חשיבותה הציבורית והדחיפות הנובעת מהמצב הביטחוני.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "העתירה הזו היא קריאת השכמה לממשלה ולמערכת הביטחון. לא ייתכן שבעת מלחמה, כאשר אלפי חיילים במילואים נושאים בנטל כבד מנשוא, המדינה תמשיך להפלות ולפטור עשרות אלפי אזרחים מחובתם הבסיסית. זוהי פגיעה חמורה בעקרון השוויון, בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי."

פורום חומת מגן לישראל: "אנו קוראים לבית המשפט העליון להתערב באופן מיידי ולשים סוף לאפליה הפסולה הזו. הגיע הזמן שהמדינה תפנים את פסיקות בג"ץ ותפעל ליישומן המלא. שוויון בנטל אינו סיסמה ריקה, אלא ערך יסוד בחברה דמוקרטית ותנאי הכרחי לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

אולי יעניין אותך...
עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף