חפשו באתר

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השופטת ענת ברון תוקפת בחריפות את דבריו של שר המשפטים יריב לוין ואומרת: "הדמוקרטיה הישראלית על סף תהום"

08.09.2024
שתפו

"קווים אדומים כבר נחצו; שרים מאיימים שלא יצייתו לפסיקות בג"ץ" – אמרה השופטת ברון בטקס הענקת אות אבירי איכות השלטון.

בטקס הענקת אות אבירי איכות השלטון שהתקיים הערב במרכז רבין בתל אביב, נשאה שופטת בית המשפט העליון בדימוס, ענת ברון, נאום בו הזהירה מפני סכנה מיידית וקיומית לדמוקרטיה הישראלית.

ברון פתחה את דבריה בהתייחסות למצב הקשה בו נמצאת המדינה מאז מלחמת 7 באוקטובר, אך הדגישה כי דווקא בתקופה זו מתרחשים תהליכים מסוכנים המאיימים על יסודות הדמוקרטיה: "בימים אלה, הקשים ביותר בתולדות מדינת ישראל, אל לנו להיות עיוורים לתהליכים המתרחשים לנגד עינינו ובתוך המדינה. לא ניתן ליפות את המציאות המתהווה, מתרחשים תהליכים של כרסום עמוק ביסודות הדמוקרטיים עליהם קמה המדינה, בדרך לשינוי משטרי."

השופטת בדימוס התריעה כי "קווים אדומים כבר נחצו", תוך שהיא מצביעה על התנהלות מדאיגה מצד הממשלה. היא ציינה בחריפות: "נשמעות קריאות מכיוון הממשלה שאין תוקף מחייב להחלטות היועצת המשפטית לממשלה, תוך גילויי עוינות והסתה כלפיה. ושרים בממשלה מאיימים שאם פסיקת בית המשפט העליון לא תהיה לרוחם, לא יצייתו לה. איזו עזות מצח, איזו סכנה, אין גבול."

ברון הדגישה כי ההפיכה המשטרית לא נעצרה עם פרוץ המלחמה, אלא שינתה את פניה: "בצילה של המלחמה, ההפיכה המשטרית לא נעצרה, אלא שינתה את פניה. בלי מסיבות עיתונאים, הצעות חוק גרנדיוזיות וזיקוקי דינור, אלא בשורה ארוכה של מינויים על פי קשרים ולא על פי כישורים ובצעדים דורסניים בשטח."

היא הוסיפה כי מטרת צעדים אלה היא "השתלטות וריקון מתוכן של מערכות מרכזיות כמו המשטרה, התקשורת, מערכת המשפט ובית המשפט העליון בראשו, היועצת המשפטית לממשלה, ושומרי הסף; תוך שלילת הגנה מן האזרחים, ובניגוד לאינטרס הציבורי ולשלטון החוק."

ברון קראה לציבור להתעורר ולפעול: "אסור לנו להתייחס למציאות הזו כגזירת שמיים. יד מכוונת דוחפת את מדינת ישראל אל פי תהום, ועלינו לבלום אותה." היא הדגישה כי "ניתן עדיין לעצור את הסחף", וקראה "להיאבק בכל האמצעים החוקיים שבידינו, בכל הפלטפורמות שעומדות לרשותנו, איש איש בתחומו."

השופטת בדימוס סיכמה באזהרה חמורה: "זוהי קריאת השכמה ואזעקת אמת. מתישהו המלחמה תסתיים; נוכל לאויבינו. ואולם איננו רוצים להתעורר בשש אחרי המלחמה, כשהמדינה שינתה את פניה המשטריים." היא קראה לפעולה מיידית: "בידינו לעצור את רכבת ההרים השועטת אל עבר שלילת קיומה של מדינת ישראל כדמוקרטיה ומדינת חוק. זוהי חובתנו המוסרית, האזרחית והלאומית."

ברון חתמה את דבריה בקריאה נרגשת להגן על הדמוקרטיה הישראלית: "על מנת שלחטופים הנמקים במנהרות החמאס, לחיילים הנלחמים על גבולותינו ועל ביטחוננו, ולמפונים ולעקורים הגולים בארצם – יהיה בית לחזור אליו. ויש לעשות הכל, אבל הכל, שכך יהיה. זה בידינו."

אולי יעניין אותך...
עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף